Bij de entree zijn op de muur en de deur handen aangebracht: handen van mensen, die op zoek zijn; zoekende handen, uitgestoken naar andere mensen en naar God. En tegelijkertijd - bij het verlaten van de kerk - zien deze handen eruit als zegende handen: we mogen als gezegende mensen weer de wereld ingaan.
Achter het hek bij de entree hangt een glas in lood-drieluik, gemaakt door ds. Mirjam Sloots en Piet Barbé (2001). Het drieluik verbeeldt de diverse werkvelden van de kerk: kerkopbouw en eredienst, kerk en samenleving/diakonie en facilitaire dienstverlening/kerkrentmeesterschap.
Na de tweede hal, met informatiefolders over de gemeente (ook een vorm van communicatie), volgt de tweede toegangsdeur, waarin de aderen van zo’n zoekende, biddende hand zichtbaar zijn gemaakt. Sommigen zien in het gezandstraalde patroon de vele wegen, die ‘naar boven’ leiden; anderen spreekt het aan, omdat het hen aan de natuur - het leven zelf - doet denken.
Alle 582 bladen van de vroegere kanselbijbel - zijn in zeven schermen van kunststof opgenomen en ‘uitgelegd’. Deze bijbelwand, die ontworpen is door Ruudt Peters en architect Leo Versteijlen, vormt een steun in de rug voor de dominee en schermt het tegenlicht af voor de kerkgangers.
Voor de bijbelwand staat de preekstoel. Deze is gemaakt van metaal ‘gaas’, hetzelfde materiaal dat het hoge gedeelte van de kerkruimte omspant. In de preekstoel zijn de Alfa en de Omega, die in de oude kerkruimte de balustrade bij het orgel sierden, uitgesneden.
In de linker zijwand is achter in de kerk – tegenover de groene deuren – de vorm van een kruis aangebracht; in deze vorm is één hoek van het kruis opengelaten. Daarvoor staat een gestileerde boom van smeedwerk; de bladeren van deze boom bieden ruimte aan 24 kaarslichtjes; hier kan het licht ontstoken worden! Het kruis heeft niet het laatste woord; het Licht heeft overwonnen!
Bij de linker zijwand staat een gestileerde boom van smeedwerk; de bladeren van deze boom bieden ruimte aan 24 kaarslichtjes; hier kan voor de dienst of tijdens de Open Kerk een kaarsje worden aangestoken. Erbij staat een lessenaar, die van hetzelfde materiaal is gemaakt als de boom. Beide kunstwerken - kaarsenboom en lessenaar – zijn gemaakt door Rimmert Leverland.
In de kerkruimte hangen twee kunstwerken van Thomas Mohr, kunstenaar én koster van de Oranjekerk. Het werk, dat voor in de ruimte hangt, is getiteld ‘Genesis’ en verbeeldt de inhoud van de Bijbel: van het zwart/wit bij de schepping naar kleur voor de bijbelse feesten.
Toren van Babel Frank Porcelijn.
t/m zondag 1 december 2024
bijna dagelijks
Oranjekerk: vr 22 en za 23 november 2024